mobilabonnement for barn

Mobilabonnement for barn

Mobilbruken blant barn og unge øker raskt, og behovet for passende mobilabonnement blir stadig mer relevant. I denne veiledningen gir vi deg tips om hvordan du finner billigste mobilabonnement til barn, tilpasset deres forbruk.

Når det er tid for at barnet skal få sin første mobiltelefon, er det smart å utforske ulike abonnementsløsninger. Flere av de ledende mobiloperatørene i Norge tilbyr skreddersydde abonnementer som passer for barn og deres bruk. Utvalget er bredt, men operatørene varierer i pris, kvalitet og sikkerhet.

Noen tilbyr spesifikke abonnementer rettet mot unge under 30 år eller 18 år, mens andre inkluderer rabatter i sine familiepakker.

Husk at priser kan endre seg. Derfor anbefales det å dobbeltsjekke på operatørens nettside før du bestemmer deg for å tegne et nytt mobilabonnement.

Få tilbud på beste privatabonnement

Få med deg det viktigste!

  • Mange spill tilbyr kjøp inne i appen, noe som barn ofte ikke er klar over eller forstår. Dette kan føre til uønskede kostnader på telefonregningen.
  • I Norge er barn ikke tillatt å gjøre kjøp på kreditt, derfor bør mobilabonnementene være registrert på foreldrene.
  • Innholdsleverandører har ansvar for å sikre at barn ikke får tilgang til upassende innhold, selv om mobilabonnementet er registrert på foreldrene.
  • For ekstra sikkerhet bør du unngå å knytte vanlige kredittkort til barnas kontoer i appbutikker og vurdere å aktivere sperrer for kjøp og dataforbruk.

Hvordan sikre at barna ikke kjøper spill på mobilen?

Er du redd for å få høye telefonregninger etter at barna har brukt applikasjoner og spill? Mange spill kan lastes ned gratis, men tilbyr kjøp inne i appen. Dette er ikke alltid klart for barna, eller kan være vanskelig å forstå.

Barna er ofte uvitende om at de bruker ekte penger før det er for sent. I Norge har ikke barn lov til å gjøre kjøp på kreditt. Derfor må mobilabonnementene være registrert på foreldrene slik at forelderen står som juridisk eier, med mindre du bruker et kontantkort til de yngste. Selv om foreldrene står som eiere av abonnementet, skal barnet likevel være registrert som bruker.

Innholdsleverandørene har ansvar for å sikre at barn ikke får tilgang til upassende innhold. Mange ser på kontantkort som løsningen, men du kan fortsatt motta regninger selv om pengene ikke trekkes automatisk. Selskapene som tilbyr tjenester og kjøp må forsikre seg om at brukeren er gammel nok til å handle.

Ved å registrere barnet som bruker, unngår du bekymringer om uønsket innhold og uautoriserte kjøp. For ekstra sikkerhet, bør du unngå å knytte vanlige kredittkort til barnas kontoer på Apple Store, Play Store eller Windows Store.

Les mer: Mobilabonnement med fri data

Slik finner du billigste mobilabonnement for barn

Det er viktig å først vurdere hvor mye data du ønsker å tildele barnet ditt hver måned, og deretter sammenligne priser basert på denne datamengden.

Barn og unge bruker ofte mer mobildata enn foreldrene sine, spesielt hvis de tilbringer mye tid på vei til og fra skole og fritidsaktiviteter. I tillegg benytter de seg ofte av sosiale medier og apper for å kommunisere med venner, heller enn å sende vanlige SMS-er.

For å sikre at barnet får maksimal nytte av mobilabonnementet sitt, kan det være fornuftig å velge et abonnement som tilbyr en større datapakke til en litt høyere pris. Hvis barnet bruker mye data, bør du vurdere å gå over til en familiepakke som gir ubegrenset data til alle brukerne. Dette kan være en økonomisk fordelaktig løsning ved å kombinere abonnementene.

Har ikke mobiloperatøren din abonnement for barn og unge?

Mange foreldre foretrekker å velge mobilabonnementer fra samme leverandør som resten av familien. Mens flere operatører tilbyr spesialtilpassede abonnementer for barn, er disse ikke alltid tydelig markedsført på nettsidene deres. Hvis du er usikker, anbefales det å kontakte operatøren direkte for å utforske hvilke alternativer de kan tilby.

Noen operatører tilbyr spesifikke mobilabonnementer rettet mot ulike aldersgrupper som barn under 13 år og barn under 18 år. Andre retter seg mer mot ungdom generelt, og inkluderer barn i kategorien «under 30 år». Det lønner seg derfor å ta kontakt med kundeservice for å få informasjon om hvilke tjenester som er tilgjengelige for barn i din barns aldersgruppe.

Mobilabonnement for barn eller kontantkort?

Er du usikker på om du skal velge mobilabonnement for barn eller kontantkort? Tidligere var kontantkort det tryggeste alternativet for mange foreldre, men mye har endret seg de siste årene. Nå kan det være enda smartere å investere i et pålitelig og rimelig mobilabonnement.

Med et mobilabonnement for barn inkluderes vanligvis fri tale, SMS/MMS, noe som gir både deg og barnet trygghet om at de alltid kan kontakte deg hvis de trenger hjelp eller har spørsmål. Tidligere ble kontantkort brukt for å lære barn å være forsiktige med pengebruk, men dette var en tid da mobiltelefoner primært ble brukt til å ringe eller sende tekstmeldinger.

I dag bruker både voksne og barn mer data enn tale og SMS. I stedet for å fokusere på pengebruk gjennom kontantkort, kan du heller begrense hvor mye data barnet har tilgang til hver måned. Hvis barnet går tom for data, har de fortsatt muligheten til å ringe eller sende tekstmeldinger hvis de trenger å nå deg.

Mens voksne har muligheten til å kjøpe ekstra data når de går tom, finnes det alternative løsninger for yngre brukere. Med tjenester som for eksempel «surfestopp» sikrer du at barnet ikke bruker mer data enn det som er tilgjengelig, og du unngår ekstra kostnader. Denne ordningen sørger også for at barnet ikke kan bruke ubetalt data etter at den månedlige kvoten er brukt opp.

Faktorer å tenke på før du knytter deg til et mobilabonnement for barn

En vanlig begrensning blant mange mobilabonnement for barn er at de ikke fungerer utenfor Norge eller EU/EØS. Dette kan være problematisk hvis du har familie i utlandet eller reiser mye. Det er derfor viktig å grundig sjekke gjennom abonnementet og eventuelle begrensninger før du inngår en ny avtale.

Som tidligere nevnt, er det også klokt å registrere barnet som bruker av mobilen. Det kan imidlertid være lurt å melde nummeret fra mobilsalg og annen markedsføring. Normalt sett skal ikke mobilabonnementer som er registrert på barn, bli eksponert for reklame.

Sjekk hvilke typer sperrer du kan aktivere og hvilke du kan deaktivere. For eksempel er det viktig å vurdere om du trenger sperrer for «bruk utenfor Norge» eller «bruk utenfor EU/EØS», og om disse kan fjernes ved behov. Det er også mulig å hindre tilgang til spesialnumre, kjøp av ekstra datapakker og bruk av penger på innholdstjenester.

Kan du opprette en brukerkonto for barnet på operatørens app? Hvis ja, er det sannsynlig at du kan kontrollere skjermtid, applikasjoner og implementere innholdsfiltrering der det er nødvendig.

Hvordan finne billigste mobilabonnement for barn?

Prisene varierer basert på ønsket datamengde og eventuelle tilleggstjenester for å kontrollere barnets mobilbruk. For å finne det mest kostnadseffektive og passende alternativet for din familie, er det viktig å sammenligne tilbudene på nettet.

Det er enkelt å sammenligne priser direkte på operatørens nettside nå som du vet hvilke som faktisk tilbyr abonnementer for barn. Husk å ikke kun fokusere på prisen, men også på hva som er inkludert i abonnementet. Hvor mye data tilbys barnet? Er fri bruk av tale og SMS inkludert? Hvilke ekstra sikkerhetstjenester kommer uten ekstra kostnad, og hvilke kan du betale ekstra for?

Selv om det kan være fristende å velge det billigste alternativet med minst data, er det viktig å være realistisk. Hvis barnet stadig trenger mer data hver måned, kan dette fort bli dyrere enn å oppgradere til et større abonnement. Ekstra datapakker kan raskt bli en ekstra utgiftspost som du helst vil unngå.

Det er også anbefalt å unngå mobilabonnementer med binding. Prisene endrer seg kontinuerlig, og det kan dukke opp kampanjer eller gode tilbud. Du kan alltid bytte operatør hvis du finner en bedre pris.

Husk at det er mer kostnadseffektivt å oppgradere mobilabonnementet ditt enn å kjøpe ekstra datapakker hver måned. Ved å sammenligne prisene vil du finne en løsning som passer ditt budsjett.

Ofte stilte spørsmål

Hvor mye GB data trenger barn?

Barns behov for data avhenger av deres bruk av streaming, spill og sosiale medier. Generelt sett kan 3-5 GB per måned være tilstrekkelig for moderat bruk. Familiens behov og tilgjengelige kontroller for dataforbruk bør også vurderes.

Hvor gammel må man være for å få mobilabonnement?

For å tegne et mobilabonnement selv må man være minst 18 år gammel, men foreldre kan tegne abonnementer for barna sine langt tidligere. Mange barn får nå sin første mobil allerede rundt 9 år, og de fleste har sin egen telefon ved 11-årsalderen. Denne trenden reflekterer den økende digitaliseringen og behovet for kommunikasjon blant unge.

Får man Data Rollover på mobilabonnement for barn?

Ja, flere mobiloperatører tilbyr mobilabonnement for barn med Data Rollover, samt fri bruk i EU/EØS inkludert i abonnementet.

IMG_2161 (1)

«Vårt mål er å hjelpe deg og din bedrift med å finne riktig og kostnadsbesparende mobilabonnement»

Har du noen spørsmål?

Vi besvarer gjerne dine spørsmål dersom det er noe du lurer på. 

Følg oss

Kom i gang her

Du kan fylle ut skjemaet helt uforpliktende

Kom i gang her

Du kan fylle ut skjemaet helt uforpliktende

Før du går...

La oss ringe deg, slik at du får det beste tilbudet fra flere operatører!

Ved å sende skjemaet godtar du at Bedriftsabonnement skal kunne gi meg et personlig tilbud, og at leverandøren behandler mine persondata basert på mine valg

Spørsmål og svar

Bedriftsabonnement har vanligvis en del en del tilleggstjenester som man ikke finner i vanlige abonnement for privatpersoner. Disse er funksjoner som slik som for eksempel sentralbord og hovednummer, som gjør det mer lettvint for kunder å ringe til bedriften, og som gjør det mulig for bedriften å viderekoble samtalen til rette vedkommende.

Bedriftsabonnement gir bedriften et mer profesjonelt image når kunder ringer til bedriften. De gjør også livet enklere for de ansatte ettersom kommunikasjonen, både internt og eksternt, forenkles.

Noen av de viktige komponentene som inngårt i bedriftsabonnement, foruten selve telefonabonnementet er bedriftsnett-tjenestene som vanligvis blant annet inkluderer sentralbord, mobil app, bedriftskatalog, hovednummer, menyer, telefonkø-systemer, talemeldinger, svargrupper, alternative visningsnummer, rapportering og mer.

Når du bestemmer deg for et bedriftsabonnement bør du ta i betraktning bruksmønsteret til dine ansatte og hvor mye data hver av disse trenger å bruke. En annen viktig ting å vurdere er hvilke funksjonaliteter som inkluderes i bedriftsnettet, hvilke du eventuelt trenger, og hvor mye disse koster. En annen ting å tenke på er hvilke systemer du bruker internt til kalender og lignende dersom du har planer om å integrere dette med bedriftsnettet.

Mange bedriftsnett kan integreres med kalendere og andre funksjoner. For eksempel er det vanlig å synkronisere bedriftsnett med Microsoft Outlook slik at bedriftsnettet automatisk kan oppdateres med tanke på hvem som til enhver tid er lister som tilgjengelig i kalenderen sin.